Szeretne egy plusz munkaórát?

Új kifejezéssel kell barátkozzanak a magyar kis- és közepes vállalkozások vezetői. Igaz, nem ismeretlen előttük: a mesterséges intelligenciáról van szó, melyet egyre több gyártó épít be kereskedelmi forgalomban kapható termékeibe. Az MI nem cseréli le az embert, hanem egy plusz munkaórákat dolgoz le. A HOUG 2019 konferencián jártunk.

A becslések szerint egy 2000 fős, magyar viszonyok között nagyvállalatnak számító cégnek legalább 30, csak IT-biztonsággal foglalkozó szakemberre lenne szüksége ahhoz, hogy a különböző logelemzéseket végigbogarásszák és a különböző biztonsági riasztásokra érdemben reagáljanak. Ez a mesterséges intelligencia számára rutinfeladat, a már meglévő tapasztalat alapján pillanatok alatt kiszűri azokat a naplóbejegyzéseket, melyekkel érdemes foglalkozni – megspórolva ezzel a magyar piacon nehezen beszerezhető 30 IT-s szakembert.

A döntés, hogy ezekkel a riasztásokkal mi legyen, mit kell ezután tenni, továbbra is az ember feladata marad. “Miután a magyar vállalatok már ismerik a felhő technológiát, most a mesterséges intelligencia kereskedelmi termékekben már használható technológiai és pénzügyi hasznával kell, hogy megismerkedjenek” – mondta Reményi Csaba, az Oracle Hungary ügyvezető igazgatója a HOUG konferencián szervezett szűk körű sajtóbeszélgetésen.

A mesterséges intelligencia most már az Oracle termékét is erősíti, az Autonomous Database ugyanis a vállalat adatbázis megoldásának szerves részét képezi – a hasonló termékek között elsőként használnak MI-t. A szakember ismertette, hogy a fejlesztés a meglévő adatbázis adminisztrátorok munkájából származó adatokra alapszik. Az adminisztrátorok munkájuk 80 százalékában adatokban kifejezhető tevékenységet végeznek, és ennek a tudásnak egy részét beépítették adatbázis megoldásukba. Ez Reményi Csaba szerint nem váltja ki az adatbázis kezelőket, hanem plusz egy munkaórányi ismétlődő feladatot végez el ez emberek helyett minden nap.

A magyar piacon most futnak ez első pilot programok az önjáró adatbázis bevezetése terén orvosi, mérnöki irányból, de a bankszektor felől is van érdeklődés a megoldás iránt. Hogy az egyébként felhő-költség modellel igénybe vehető szolgáltatás milyen sikert fut be hazánkban, még korai megjósolni. A felhőalapú szolgáltatások népszerűsége ugyanis elmaradt a nemzetközi trendektől. Reményi Csaba ezt azzal magyarázta, hogy a magyar informatikusok túl jó szakemberek ahhoz, hogy valamit szolgáltatásképp igénybe vegyenek, hiszen maguk is értenek a megoldáshoz.

Az Oracle jövőre vonatkozó jóslatai szerint egyébként 2025-re minden alkalmazás használ valamiféle MI-t működése közben, ezek a technológiák megduplázzák termelékenységünket. Ekkorra a fejlesztők közössége tízszer nagyobb lesz és négyszer hatékonyabban végzi munkáját. Ebben az elképzelt jövőben az adatok felét autonóm rendszerek kezelik, az IT feladatok 70 százaléka teljesen automatizált lesz. A biztonsági események a mai százszorosára nőnek, így kezelésük csak automata rendszerekkel lesz hatékony.

Forrás: https://www.itbusiness.hu