A magyar cégvezetők általános hibái az informatikával kapcsolatban! Avagy kereshetnél velünk plusz 20%-ot. Megléped?

Egy időben azzal töltöttem nem kevés időt, hogy különböző üzleti klubokba jártam. Hasznos dolognak tűnt, bár a lebonyolítással nem igazán tudtam megbarátkozni. Két perced van arra, hogy elmagyarázd az informatika fontosságát olyan cégvezetőknek, akik nagyrészt arra koncentrálnak, hogy a saját szolgáltatásukat eladják az asztalnál ülőknek, és amint megtudják, hogy IT-vel foglalkozol, úgy néznek rád, mint valami voodoo papra, aki csak azért van ott, hogy minél több pénzt húzzon ki a zsebükből. Mert hát a termelés és az értékesítés a fontos. Az informatika csak viszi a pénzt, persze szükséges rossz, mert egyébként mindenük azokon a hülye gépeken fut, de azért nem kellene rá költeni, jó az úgy ahogy van, és egyébként is a szomszéd Pistike épp most végez a középsuliban, majd Ő jól megszereli nekünk a rendszert, nincs ebben semmi nagy varázslat.

Én meg ülök ott az elnéző mosolyok között és azt gondolom, hogy: „Emberek! Legalább 20%-os profitemelkedést /ügyfélkörbővülést/hatékonyságnövekedést tudunk elérni bármelyik ügyfelünknél, aki nem pusztán a patás ördögöt dollárjel szarvakkal, hanem tényleg a partnert látja bennünk”. Persze tudom, sokszor megégették már magukat, rájuk adtak mindenféle eszközt vagy szoftvert, amely nem működött, vagy nem úgy, ahogy elvárták volna. Itt sem árt megvizsgálni, hogy a kollégák tényleg nem a megfelelő megoldást ajánlották, vagy jött a szokásos kifogás, hogy „túl költséges, nincs is szükség rá”. Csakhogy nem mindegy, hogy valami drága, vagy sok pénzbe kerül! Ezt a mondatot nagyon megjegyeztem, köszönet Nemes Dániel! Jó példa erre a nem olyan régen kitört ransomware pánik.

Több helyen, több fórumon elmondtuk. Felhasználók oktatása, vírus- és határvédelem, mentés. Mantráztuk. A legtöbb helyen az volt a válasz: ”Ááá, ez nagyon drága, nem lesz itt semmi gond. Kinek kellenek az én adataim?” Erre az a jó megfejtés, hogy egy valakinek biztosan. Neked! Egy KKV adathalmazt nem fog a gonosz hacker a saját céljaira felhasználni. Mihez kezdene velük? Szépen titkosítja, és ha szükséged van rájuk, hát fizess. Legyen szó a nyaralás képeiről, vagy fontos céges adatokról, mindent meg fogsz tenni azért, hogy visszakapd őket. Persze ha utalsz nekik virtuális pénzt, még nem biztos, hogy visszakapod. Nem feltétlenül azért, mert a hacker ultra gonosz, hanem mert mondjuk már régen egy kedves orosz börtön vendégszeretetét élvezi. Drága lett volna a mentés és a határvédelem? Nem. Csak sok pénzbe kerül. Sokkal kevesebbe, mint amilyen kárt okozott mondjuk egy ransomware.

Kiragadtam egy területet, de nagyágrendileg az IT bármelyik ágára igaz lehet ez a történet. Nem csak a konyhaművészetre igaz az a vélemény, amit Krausz Gábor fogalmazott meg a minap, hogy bizony a fejlett nyugati társadalmaktól még 5-10 év a lemaradásunk. Ez az IT-ben is igaz. Sokat fejlődtünk – mi IT szakemberek és az ügyfeleink egyaránt -, az elmúlt időszakban ezért csak öt év, de még bőven van, lenne még hova. Szerintem a magyar KKV versenyhátránya IT szempontból nem ledolgozhatatlan, de gyökeres szemléletváltásra van szükség. Jól példázza, hogy azok a partnereink, akik értik ebben a megváltozott világban az IT folyamatokat, sokkal jobban haladnak előre, mint akik csak éppen annyit hajlandók költeni IT-re, hogy működjenek a meglévő rendszereik. Innováció. Nem véletlenül hajtogatjuk minden lehetséges alkalommal.

A jövőkutatók szerint 2025-re a cégek összes folyamatának 80(!)%-át fogják robotok irányítani, ötmilliárd embernek lesz internetelérése, sőt, 2020-ra az energiaigényünk 50%-át tudjuk majd napenergiából biztosítani. Petra Hauser szerint, aki az Innovation Lounge nevű esemény egyik főszervezője: „A vállalatok nem azért mennek tönkre, mert nem hajtottak végre egy vagy több sikeres kísérletet a megváltozott környezethez való alkalmazkodáshoz szükséges váltásra, hanem mert a múltban élnek, és túl sokáig ragaszkodnak ahhoz, ami addig jól működött”. Persze semmi sem tart örökké. Az MIT becslése szerint 2025-ig a mai 500 legnagyobb cég körülbelül 40%-a tűnik majd el. Kisebb méretben ez az arány valószínűleg jóval elszomorítóbb. Minden cégvezető felelősége, hogy a folyamatokat kordában tartva innovatív, új technológiákat szem előtt tartó, modern, versenyképes céget építsen, és ez nem fog menni felkészült IT csapat, megfelelő szintű IT üzemeltetés, és persze jól előkészített és megvalósított beruházások nélkül. A hozzánk hasonló IT üzemeltető csapatok felelősége pedig az, hogy a megbízóink számára előkészítsük a döntéseket, segítsük a munkájukat, és nem utolsó sorban magas rendelkezésre állással üzemeltessük rendszereiket.

Schneck Zsolt

MasterIT