Ezért van a Facebook botrány
Kevesen tudják, a nagyközönség számára is elérhető az az alkalmazás, mely a nemrég kirobbant Cambridge Analytica és Facebook botrány középpontjában áll. Az ApplyMAgicSauce oldalon bárki megtekintheti, hogy Facebook lájkjai alapján mit tudhat róla a közösségi oldal. Az alkalmazás kipróbálásával jobban megérthető, hogy miért szeretnének sokan szigorítani a Facebook adatkezelési elvein.
Eddig is tudtuk, hogy a Facebook rengeteg információt tárol rólunk. A Cambridge Analytica botrány, és az, ahogyan az adatokat az amerikai elnökválasztási kampányban felhasználták, teljesen új megvilágításba helyezi a közösségi oldal adatgyűjtési gyakorlatát. Kiderült ugyanis, hogy az összegyűjtött adatok alapján egy komplett személyiségprofil állítható fel, és így a vallási hovatartozáson keresztül a politikai beállítottságig sok minden kikövetkeztethető.
Magamról annyit, hogy kétgyermekes anyukaként, IT újságíróként dolgozom, menedzseltem már Facebook oldalakat cégek számára. Nagyon érdekelnek az IT-val, a technológiával kapcsolatos hírek. A cikk kedvéért most a Facebook profilomat elérhetővé tettem a University of Cambridge logójával fémjelzett honlapon elérhető alkalmazásnak, mely meglepő módon nagy sikerrátával megmutatta, hogy nézek ki a hirdető cégek számára, vagyis elkészítette a hirdetők számára érdekes profilomat.
Ezzel a módszerrel dolgozott a Cambridge Analytica (CA) nevű brit adatelemző vállalat is, amely 50 millió Facebook profil adataihoz jutott hozzá. Az adatok alapján kialakított profilok pedig segítették a céget a személyre szabott választási üzenetek eljuttatásában a 2016-os amerikai választási kampányban. Amint a The Guardian cikkéből kiderült, a Facebook felhasználók adatait egy pszichológiai egyetemi tanár alkalmazása gyűjtötte, a közösségi oldal szabályait megsértő módon, és adta át őket a CA-nak. A Trump kampány 6,2 millió dollárt fizetett az elemző cégnek a választási profilok készítéséért.
A botrány azután robbant ki, hogy CA-nál dolgozó alkalmazott (akit azóta elküldtek a cégtől) feltárta az elemző cég és a Facebook adatok közötti nem túl szabályos kapcsolatot. Az alkalmazott szerint az esetet korábban jelentették a Facebook-nak, amely azonban elzavarta őket, emiatt fordultak a közvéleményhez.
A saját kísérletem megmutatta, hogy az alkalmazás sikerrel kitalálta, hogy liberális nézeteket valló keresztény vagyok (ezek szerint ilyen is létezik), versenyszellemmel megáldott, aki hátra dőlve, relaxálva várja a kihívásokat, nem görcsöl és stresszel emiatt (ez is stimmel). Az egyetlen tévedése az volt, hogy olyan férfinak tartott, „aki nem nyomja el a női oldalát” – feltehetően azért, mert rengeteg informatikai és technológiai oldalt kedvelek, és érdeklődöm az ilyen hírek után. Vannak természetesen érdekességek is: például a Rolling Stones kedvelése az átlagon felüli intelligenciával korrelál, míg a Beatles kedvelése az átlag alatti intelligenciával. Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem ok-okozati kapcsolat, de a statisztika már csak ilyen érdekesen működik.