A support csalók nem pihennek

Korábban már ismertettük ezt mára már klasszikusnak nevezhető átverési formát, amelynek lényege, hogy az áldozat kap egy telefonhívást, melyben nem létező technikai hibára figyelmeztetik, majd távoli hozzáférést biztosító kártékony weboldalakra próbálják meg elirányítani a naiv felhasználókat. Aki azt gondolja, erről már elég hír, cikk, figyelmeztetés jelent meg ahhoz, hogy ne okozzon 2020-ban is problémát, az hatalmasat téved.

 

Mostani brit esetünk csak egy a sok közül, a Sussex-i rendőrség beszámolója szerint idén már 77 bejelentést kaptak ilyen esetekről, amihez azt is hozzá kell tenni, hogy ezek csak a nyilvánosságra került bepanaszolt esetek, de nyilván itt is jelentős a látencia.

A statisztika szerint az átlagosan elszenvedett veszteség az ilyen eseteknél hozzávetőlegesen 2000 angol font, vagyis forintra átszámolva durván 760 ezer HUF, ami nem kevés.

Egy friss incidensnél az Amazon nevében hívta az áldozatot egy magát biztonságtechnikai munkatársnak kiadó csaló, aki a 60 éves hölgynek azt állította, veszélyben van az online biztonsága – ami jelen esetben végül is totálisan igaz lett.

A kamuhívás során arról beszélt a nőnek, hogy a biztonsági rendszer jelzése szerint valaki Kaliforniából jelentkezett be illetéktelenül a felhasználó nevében. Emiatt azt tanácsolta az áldozatnak, hogy töltsön le egy bizonyos alkalmazást a számítógépéhez.

És igen, azok tippeltek jól, akik szerint ez távoli illetéktelen hozzáférést biztosított a csalók számára az áldozat gépéhez, megszerezve így annak pénzügyi és személyes adatait, amelynek segítségével sikeresen javítottak a fent említett statisztikai átlaghoz képest, itt ugyanis már 7900 GBP, azaz nagyjából mintegy 3 millió forintot sikerült az áldozattól ellopniuk.

A rendőrség szerint sajnos folyamatos a próbálkozás a csalók részéről, akik hol kitalált vírusfertőzésre hivatkoznak, hol a szoftver licencekkel kapcsolatos problémákat említenek, és elsősorban idős illetve gyanútlan emberek a célpontjaik.

A megelőzéshez először is fusson naprakész internetbiztonsági szoftver (antivírus, kémprogramirtó, tűzfal) a gépünkön. Emellett tartsuk frissen rendszerünket – az operációs rendszer mellett minden alkalmazói programunkat, ez a biztonsági rések bezárásához nélkülözhetetlen.

Legyen minden lényeges helyszínünkön egyedi és erős jelszavunk, amit rendszeres időközönként változtassunk is meg, ahol pedig mód van rá, használjuk a többfaktoros azonosítási lehetőséget a belépésekhez. Ha gyanús események, betörés, kompromittálódás történik, akkor pedig azonnali jelszócsere javasolt.

Nyilván itt az angol nyelvterületet szórják meg leginkább az ilyen hívásokkal elsősorban, melyek esetén jó ötlet leellenőrizni a hívót, illetve ha nincs semmilyen problémánk, ne dőljünk be az ilyen csalási kísérletnek – ez a része talán Magyarországon egyelőre minket nem igazán fenyeget. Az írásbeli forma az már jobban, az egy mondatos link mellékletes kéretlen üzenetek döntő többsége általában kártevő terjesztésre, adathalászatra, csalásra, jó esetben kéretlen reklámok megjelenítésére jó csak.

Mindig gondolkozzunk, mielőtt bármire is kattintanánk. A számítógépes hibák, rendellenességek javítása fontos bizalmi kérdés, amire az ember megbízható szakembert, leinformálható szervizt keres, nem pedig egy ismeretlenül, kéretlenül ajánlkozó leinformálhatatlan telefonálót fogunk igénybe venni az ilyen a feladatra.

Forrás: https://antivirus.blog.hu