Százmilliókat kell fizetnie a Youtube-nak, mert illegálisan használta fel gyerekek adatait

136 millió dollárra büntette az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) a Google-t, amelynek további 34 milliót kell fizetnie New York államnak is. Ez a cég eddigi legnagyobb büntetése, igaz, még mindig eltörpül a Facebook ötmilliárd dolláros bírsága mellett, amit ugyanez a hatóság szabott ki júliusban.

Az FTC azt vizsgálta, hogyan kezeli a cég a 13 évnél fiatalabb Youtube-felhasználók adatait. A szövetségi törvények ugyanis szülői hozzájáruláshoz kötik, hogy a cégek ilyen korú gyerekek adatait gyűjtsék és felhasználják.

„A Youtube eladta a gyerekek körében kialakult népszerűségét reménybeli vállalati ügyfeleinek” – mondta az FTC elnöke, Joe Simons. A Youtube-ot elvileg 13 évnél idősebbeknek szánják, mégis rengeteg gyerek követi a népszerű mese- és zenecsatornákat.

Az FTC 3-2 arányban szavazta meg ezt a büntetést, Simons mellett két további republikánus állt szemben két demokratával. Rohit Copra, a bizottság egyik demokrata tagja szerint a gyerekek adatainak illegális gyűjtése „különösen nagy hasznot hozott” a Google-nek, amit 2011 óta harmadszor büntettek meg. Különvéleményében azt írta, ekkora büntetés mellett a Google-nek még mindig megéri törvényt sérteni.

A Center for Digital Democracy nevű szervezet is sajnálatosan alacsonynak nevezte ezt a büntetést, ami arra ösztönzi a céget, hogy továbbra se legyen tekintettel a gyerekek biztonságára.

A Google anyacége, az Alphabet tavaly 30,7 milliárd dollár profitot termelt 136,8 milliárd dollár bevétellel. Ez alapján a 170 millió dolláros büntetés valóban nem fogja megrázni őket.

A Youtube külön, gyerekeknek szóló alkalmazást is indított Youtube Kids néven, aminek augusztus óta már honlapja is van. Itt egyrészt a szülői beleegyezésre van szükség, másrészt meg kell oldani egy egyszerűbb matekpéldát, hogy a gyerekek ne tudjanak maguktól bejelentkezni. A Youtube Kidsen – ellentétben a Youtube-bal – nem jelennek meg hirdetések a felhasználó érdeklődési köre alapján, csak a gyerekek preferenciáit használják fel, hogy újabb videókat ajánljanak nekik. (AP)

Forrás: https://444.hu