Amazónia veszélyes ragadozói ;-)
Az Amazon webáruház roppant népszerű, na meg a pandémia időszaka is jól felpörgette az online kereskedelmet olyannyira, hogy sokan, akik még kezdetben idegenkedtek ettől a vásárlási formától, ma már szépen belerázódtak, és gyorsnak, kényelmesnek, praktikusnak tartják. Mint minden online vásárlásnál, az előnyök mellett itt is lehetnek veszélyek, ezekből mutatunk pár mostanában jellemző csalást, átverést, trükköt.
Az Amazon a világ legnagyobb online piactere, amely 2020-ban 386 milliárd dollár bevételt könyvelhetett el, emellett 200 millió előfizetője van az Amazon Prime szolgáltatására az USA-ban.
A hatalmas ügyfélkör természetesen vonzza a kiberbűnözőket is, akik folyamatosan újabb trükkökkel próbálkoznak bepalizni a gyanútlan áldozatokat.
Mindenki kapott már különféle adathalász leveleket, így az sem lehet meglepő, ha az Amazon nevében érkezik ilyen. Ezek jórészt a fiók hitelesítő adatokat próbálják ellopni, illetve “természetesen” a személyes és banki adataink is érdekesek a támadók számára. Kaphatunk például olyan levelet látszólag az Amazon ügyfélszolgálatától, miszerint állítólag valaki az imént a nevünkben vásárolt, és a mellékelt linkre kattintva ellenőrizhetjük vagy tilthatjuk le ezt.
Ezek a hivatkozások aztán átirányíthatnak minket egy hasonmás adathalász oldalra, vagy valamilyen kémprogrammal, illetve egyéb kártevővel fertőzhetik meg a gépünket. Itt a védekezés az alapos odafigyelés a linkekre, a biztonságtudatos hozzáállás, de persze hasznos az adathalászat ellen is védő antivírus, illetve az ilyen célra használatos böngészőkiegészítők.
Az említésből nem hiányozhatnak az úgynevezett ajándékkártya csalások sem, ez is egy régóta űzött átverési forma már. Itt elképesztően széles a repertoár, e-mail üzenetben, de az Amazon nevében jelentkezve akár telefonon is megpróbálhatnak rávenni bennünket ilyen ajándékkártyák vásárlására, sürgetéssel vagy büntetéssel való fenyegetéssel állítólagos adategyeztetést kérhetnek, vagy olyan esetek is vannak, amikor egy valamilyen hivatal a kitalált bírság összegét Amazon ajándék kártyával fizetve is elfogadja.
Ilyen természetesen nincs, ha valódi a büntetés, azt mindig pénzben kell befizessük. Talán ez az a forma, amit leginkább kiszúrnak a felhasználók, és észreveszik, hogy valami nagyon nincs rendben a kamu történetben. Áldozatok persze ennek ellenére sajnos itt is előfordulnak.
Említettük, hogy a banki adatainkra is fenik a fogaikat a csalók, így ez a terület is biztosan támadás elé kerül. Itt elirányíthatnak bennünket az Amazon saját biztonságos fizetési platformjáról, vagy megpróbálnak minket valamilyen kedvezménnyel rávenni, hogy máshol történjen a fizetés. Ezekre sokszorosan ráfizethetünk, hiszen se a terméket nem kapjuk meg, hivatalon jogorvoslat híján pedig a pénzünket sem tudjuk visszaszerezni. Sőt ha könnyelműen személyes, valamint banki adatokat is megadtunk, akkor később még további bosszúságok, anyagi károk is bekövetkezhetnek.
Ugyanez vonatkozik az állítólagos nyereményjátékokra is, ahol “csak” az adatainkat kell mindehhez megadni. Az Amazonos vásárlásnál pedig legyen gyanús a Western Union, MoneyGram és hasonló pénzátutalási kérés.
Hideg hívásokkal is szembesülhetünk, amikor véletlenszerűen tárcsázva keresnek meg bennünket telefonon azzal, hogy valamilyen adatvédelmi probléma van a fiókunkkal és azonnali adategyeztetés szüksége, vagy elveszett az állítólagos csomag, most próbál egy csaló vásárolni a nevünkben, és a fiók letiltásához az összes személyes és banki adatunkat, jelszavunkat be “kell” diktálnunk a telefonba.
Hasonlóan a banki csalásokhoz, helyes, ha az ilyen próbálkozásoknál azonnal gyanút fogunk, megszakítjuk a hívást, és nem esünk bele a támadók csapdájába.
Összefoglalva, Murphy örökbecsű törvényét érdemes segítségül hívni, miszerint: “Bízz embertársadban, de azért emeld meg a kártyapaklit.” Óvatosságba, éber odafigyelésbe, biztonságtudatos hozzáállásba még senki nem halt bele, viszont jó eséllyel kerülte el pénztárcájára, személyes adataira veszélyes gyanús szituációkat.
Sose hagyjuk sürgetni magunkat, és minden kéretlen üzenet vagy telefonhívás érkezésekor legyen helyén az eszünk.
És a végére egy érdekes idézet a megtévesztésről:
“- Én vagyok, mon generál.
– Mit kíván?
– Hallottam a hírt, hogy ezen az állomáson önnek is ellopták az irattáskáját, altábornagy úr.
– Megtévesztettek…
– Egy kitűnő tiszt azt mondotta bírói székéből: hogy egy katona nem tévedhet!
– Ezt én mondtam – felelte sápadtan, de keményen az altábornagy.
– Elveszítettem a menyasszonyomat, az ön leányát, és elveszítettem a tiszti kardbojtomat… Ezért a mondatért.
– Magamat sem fogom felmenteni!
A rongyos, portól szürke közlegény egy lépést tett beljebb:
– Ha velem is altábornagy koromban történik a hiba, talán kisebb katasztrófa lett volna a nyugdíjazásom.
– Miért jött ide?
– A távíró szétvitte a hírt mindenfelé… A város környékén táboroztam és idesiettem, hogy a szemébe nézzek altábornagy úrnak. Hogy a legalázatosabban megkérdezzem: hogy történhetett ez?
– Engem… megtévesztett egy ember kapitányi ruhában és megtévesztett az, hogy a csendőr őrmesterrel beszélget… Ez annyira valószínűvé tette…
– Excellenciás uram! Ha a katona fakoronákat lát a távolban, gondoljon arra, hogy egy ütegállás is lehet ott, elmaszkírozva.
Az altábornagy mozdulatlanul hallgatta a saját szavait!”