Oltásellenesség elleni ellenesség

Úgy tűnik, a különböző közösségi, fájlmegosztó és kereskedelmi platformok mostanra elérkeztek a konkrét cselekvési fázisba, így a Facebook, az Amazon és a YouTube is elkezdte kiszorítani az oltásellenes hirdetéseket, tartalmakat.

“A múltban a cenzúra úgy működött, hogy blokkolta az információ áramlását. A 21. században úgy, hogy tömegesen ontja az emberekre az irreleváns adatokat.” – írja Yuval Noah Harari a Homo Deus című könyvében. Magyarán a bulvár az új cenzúra, semmit nem kell betiltani, csak zajozzuk szét érdektelen, érvénytelen, hiteltelen tartalmakkal.

A kereskedelmi televíziók megjelenésével, valamint az internetes önjelölt megmondók terjedésével komoly szellemi kútmérgezés indult el, és ez a gyíkemberektől kezdve a lapos Föld hívők áltudományos csoportján át az oltásellenes behatásokig sokféle formában manipulálta a hétköznapi embereket. Ma sok esetben az számít igaznak, ami hihető, és nem pedig az ami tény.

A Facebook legújabb hírlevelében arról adtak hírt, hogy mostantól nem fogadják be azokat a hirdetési kampányokat, amelyek az oltásellenességet hirdetik. A hirdetési anyagok mellett az oltásokkal kapcsolatos téves információkat tartalmazó Instagram, illetve hashtag ajánlási tartalmakat sem fognak a jövőben fő helyen megjeleníteni, ezeket hátrasorolják.

Az ilyen anyagokban ugyanis sokszor valótlanul terjesztenek hamis információkat a vakcinákról, amelyek hatásaként például tömeges járványok törnek ki, vagy már világszinten leküzdöttnek vélt betegségek kezdenek el újra terjedni. Az információk hitelességének értékelésében az Egészségügyi Világszervezet segítségét kérik.

Ugyanezen a nyomvonalon halad az Amazon is, amely azokat a videókat, amelyek egyértelműn félretájékoztatóak a védőoltásokkal kapcsolatban, hátrasorolják vagy eltávolítják a találati oldalakról. És a YouTube is hasonlóan lépett, szintén nem támogatják a jövőben az oltásellenességet népszerűsítő anyagok, reklámok megjelentetését.

Az ügy előzménye, hogy egy demokrata képviselő levelet intézett az említett cégek vezetőihez, amelyben felelősségüket firtatta, illetve segítségüket kérte a kialakult helyzet miatt, felemlítve például a mostani washingtoni tömeges kanyarójárvány ügyét.

Ha valaki emlékszik, pár hete volt szó arról, hogy a YouTube oldalain található, gyermekekről készült videók kommentjeiben pedofilok csevegtek zavartalanul egymással, hogy a felvételeken szereplők testrészei mennyire kívánatosak számukra, és ehhez pontos időkódokat is megjelöltek egymásnak a megnézendő videóban. Emiatt a YouTube egységesen letiltotta a kommentelési lehetőséget a kiskorúakat ábrázoló felvételekkel kapcsolatosan.

Mindemellett az is tapasztható, hogy YouTube Kids szekcióban viszont képtelenek a valóban megfelelő korhatáros tartalmak szerinti naprakész besorolásra, így ennek fonákságairól, a szülők által észlelt kedvezőtlen tapasztalatokról egy gyermekorvosnő számolt be nemrégen első kézből.

És hogy a végkicsengés mégse legyen olyan pozitív és egyértelmű, jegyezzünk meg két, egymással erősen összefüggő érdekes körülményt. Az egyik, hogy a valóban kártékony tartalmak moderálását, cenzúrázást lassan már mindenki elfogadhatónak fogja tartani, “mindez csak a mi érdekünkben történik”, és ezzel mintegy legitimálódik, hogy már nem mi magunk, hanem mások fogják eldönteni helyettünk, mi a számunkra hiteles és nekünk való tartalom, és mi nem az, aminek azért a történelemben voltak már veszélyes előzményei. A másik, ettől semennyire sem függetlenül azt látjuk, hogy gyakran nem az államok vezetése, hanem magáncégek, Szilícium-völgyi techcégek vezetői döntenek titokban minderről, mi a blokkolandó káros tartalom, és mi nem.

És valljuk be, ez is eléggé szürreális helyzet, ahol az üzleti érdekek észrevétlenül befolyásolhatják ki kerül tiltó listára, vagy kivel szemben meddig tart a türelmi idő. Az átlag felhasználó számára biztos, hogy egyre inkább emberfeletti feladat, hogy értelmesen, többféle forrásból hiteles információkat szerezzen, és ne elégedjen meg a többséggel ellentétben saját véleménybuborékjában feltálalt hasonló gondolkodású társak posztjaival, vagy az üzemeltetők által számukra gondosan adagolt testre szabott egyen-tartalmakkal.

Forrás: https://antivirus.blog.hu